Art. 8: COMPORTAMENTUL INTERZIS
Exista doua categori de comportament interzis, Categoria I si Categoria II.
Categoria I. 1. Tehnici care fac contact excesiv, functie de suprafata de punctat atacata si tehnicile care fac contact cu gatul (zona traheala). 2. Atacuri la maini si picioare. 3. Atacuri la fata cu mana deschisa. 4. Tehnici de aruncare periculoase sau interzise care cauzeaza accidentari.
Categoria II. 1. Prefacerea sau exagerarea unei accidentari. 2. Iesiri repetate de pe suprafata de concurs (JOGAI). 3. Autoaccidectare prin comportament indulgent prin care concurentul se expune accidentarii de catre oponent sau nu ia masuri adecvate pentru autoprotectie (MUBOBI). 4. Evitarea luptei pentru a preveni ca oponentul sa punc- teze. 5. Apucarea si incercarea de a-l arunca sau a-l pune jos pe oponent, actiune neprecedata de un atac. Exceptie facand atunci cand oponentul a incercat sa apuce sau sa arunce primul. 6. Impingeri, prinderea in brate fara continuitate tehnica. 7. Tehnici care prin natura lor nu pot fi controlate pen- tru siguranta oponentului, tehnici periculoase sau atacuri necontrolate, fie ca ating tinta sau nu. 8. Atacul cu capul, genunchii sau coatele. 9. Jignirea oponentului, nerespectarea ordinelor arbitru- lui, comportament neadecvat fata de oficiali.
EXPLICATII: I. Tenicile de Karate trditional executate cu putere ma- xima pot cauza accidente serioase sau chiar moartea. Competitia de Karate este un sport si din acest motiv unele tehnici peri- culoase sunt interzise si toate tehnicile trebuie controlate. Concurentii antrenati pot suporta anumite lovituri pe suprafe- tele cu muschi, cum ar fi abdomenul, dar, fata, capul, gatul sunt susceptibile de accidente. Orice tehnica care poate provo- ca un accident poate fi penalizata. Concurentii trebuie sa exe- cute tehnicile cu control si intr-o forma corecta. Daca nu pot executa astfel vor primi un avertisment sau penalizare. CONTACTUL CU FATA - SENIORI SI JUNIORI II. Pentru competitorii seniori si juniori, se permite atingeri la fata, cap, gat, dar nu beregata, usoare, controlate care nu accidenteaza. Cand un contact este considerat prea puternic de catre arbitru, dar nu diminueaza sansele competito- rului de a castiga, arbitrul poate acorda un avertisment (CHUKOKU). Un al doilea contact in aceleasi circumstante va fi penalizat KEIKOKU si IPPON (un punct), acordat oponentului. La al treilea contact se acorda HANSOKU CHUI si NIHON (doua puncte) pentru concurentul accidentat. Un urmator atac va fi penalizat cu descalificarea HANSOKU.
CONTACTUL CU FATA - CADETI III. Pentru cadeti, toate tehnicile la cap, fata si gat trebuie sa aiba control absolut. Daca manusa atinge tinta, Echipa de Arbitri nu va acorda puncte. Loviturile de picior la cap, gat si fata sunt permise si pot face un contact usor prin atingerea pielii. In cazul in care unele tehnici sunt conside- rate mai mult de o atingere a pielii, Echipa de Arbitri va da o penalizare. Orice tehnica la cap, fata sau gat care provoaca accidente, indiferent cat de usoare, va fi penalizata, bineante- les, aceasta in cazul in care accidentul nu este provocat de celalalt concurent. IV. Arbitrul trebuie sa fie atent in permanenta la concu- rentul accidentat. O scurta intarziere in a da o decizie poate agrava simptomele ranitului, cum ar fi sangerarea nasului. Ob- servarea atenta de catre arbitru poate impiedica concurentul ranit sa-si agraveze accidentarea pentru avantaj tactic. Un exemplu ar fi sa sufle violent nasul accidentat sau sa-si frece fata. V. Accidentele preexistente pot produce efecte mai mari decat cele provocate de contact, iar arbitrii trebuie sa tina cont cand acorda penalizarile. De exemplu, ceea ce pare un con- tact usor poate avea ca rezultat incapacitatea competitorului de a lupta din cauza accidentelor din lupte anterioare. Inainte de inceperea luptei, medicul suprafetei de lupta trebuie sa examineze cartile medicale si sa se asigure ca concurentii sunt in regula pentru a lupta. Arbitrul trebuie sa fie informat daca concurentul a fost tratat pentru alte accidente. VI. Concurentii care se lasa accidentati, chiar si usor pentru ca arbitrul sa-l penalizeze pe oponent vor fi imediat avertizati sau penalizati. VII. Daca un concurent se preface ca este accidentat se considera incalcare serioasa a regulilor. SHIKKAKU se va acorda concurentului care s-a prefacut ca este accidentat, mimand co- lapsul sau rostogolindu-se pe podea, dupa consultarea medicului de competitie. Exagerarea unui accident care exista este consi- derata o incalcare mai putin serioasa. Se va acorda, in astfel de cazuri, un avertisment sau penalizare. VIII. Concurentii care au primit SHIKKAKU pentru simularea unui accident vor fi luati de pe suprafata de competitie si dati spre examinare Comisiei Medicale a F.R..K.M (W.K.F), care il va examina imediat pe competitor.Comisia Medicala va da ra- portul inainte sa se termine campionatul pentru a fi luat in considerare de Echipa de Arbitrii. Concurentii care se prefac, care simuleaza accidentul vor primi penalizari, pana la sus- pendare pe viata pentru penalitati repetate. IX. Zona traheala este vulnerabilizata si chiar cel mai usor contact va fi avertizat sau penalizat, daca nu este vina celuilalt concurent. X. Tehnicile de aruncare sunt impartite in doua moduri. Tehnicile conventionale de Karate, de maturare a piciorului cu ar fi: de ashi barai, ko uchi gari, etc. cand oponentul este maturat sau aruncat fara a fi apucat si smuls inainte si teh- nicile unde adversarul trebuie sa fie apucat sau tinut in timp ce se bexecuta aruncarea. Aceste aruncari se pot efectua numai dupa o tehnica de lovitura sau ca o intampinare la un oponent care a atacat sau a incercat sa arunce sau sa smulga. Punctul de pivot al aruncarii nu trebuie sa fie deasupra soldului si oponentul trebuie tinut pentru a avea o aterizare sigura. Aruncarile peste umar cum ar fi: seio nage, kata guruma, etc. sunt interzise in mod expres, asa sunt si asa zisele aruncari de sacrificiu cum ar fi : tomoe nage, sumi gaeshi, etc. Daca un concurent este accidentat din cauza unei tehnici de arun- cari, Echipa de Arbitri va hotari daca se va acorda o penali- zare sau nu. XI. Tehnicile cu mana deschisa sunt interzise datorita pericolului care il eprezinta pentru vederea concurentului. XII. Jogai se refera la situatia in care piciorul concu- rentului sau alta parte a corpului lui atinge podeaua in afara suprafetei de concurs. Exceptie se face cand concurentul este impins sau aruncat de pe suprafata de concurs de oponent. XIII. Cand se striga "Yame" ne ajuta sa determinam daca intervine Jogai. Daca Aka executa o tehnica buna si apoi iese imediat, "Yame" ar trebui sa intervina in momentul punctarii si iesirea se considera in afara timpului de lupta si poate sa nu fie penalizat. Daca tentativa de a puncta de catre Aka nu este un succes, nu se va struga "Yame" si iesirea de pe supra- fata se va lua in considerare. Daca Shiro iese de pe suprafata dupa ce Aka a punctat se va striga "Yame" imediat, iar Shiro nu va fi penalizat. Daca Shiro paraseste suprafata sau a para- sit-o in timp ce Aka puncteaza (si Aka ramane in suprafata), atunci Aka va fi punctat si Shiro va primi Jogai. XIV. Concurentul care se retrage fara contraatac efectiv, in scopul de a nu-l lasa pe oponent sa puncteze trebuie aver- tizat sau penalizat. Aceasta se intalneste de obicei in ulti- mele secunde ale luptei. Daca aceasta se intampla cu 10 secun- de sau mult mai inainte de inchiderea luptei, arbitrul il va penaliza pe cel ce incalca regulile. Daca mai sunt mai putin de 10 secunde din lupta, arbitrul va penaliza pe cel ce incal- ca regula cu Keikoku sau Ippon in favoarea oponentului. Oricum arbitrii trebuie sa se asigure ca concurentul nu se retrage din cauza comportamentului periculos al oponentului, caz in care oponentul va fi avertizat sau penalizat. XV. Un exemplu de Mubobi este atunci cand concurentul lanseaza un atac cu rivire la sanatatea personala, unii con- curenti aruncandu-se cu pumnul intr-o lovitura lunga fara in- toarcere si nu poate bloca contraatacul. Astfel de atacuri sunt catalogate drept Mubobi si nu pot fi punctate. In cazul miscarilor tactice teatrale, unde competitorul dupa ce consi- dera ca a punctat se intoarce cu spatele la oponent, manifes- tand o simulare de punct si lasa garda jos, scopul fiind de a atrage atentia Arbitrului Central asupra tehnicii. Acesta este un comportament care cere Mubobi. Daca cel ce incalca reguli- le, este accidentat si vina este a oponentului, arbitrul poate sa-l penalizeze pe oponent. XVI. Comportamentul necivilizat al unui membru din dele- gatia oficiala poate duce la descalificarea din competitie pentru competitor, echipa sau pentru toata delegatia.